Wednesday, July 28, 2010

. Hidung Berdarah .

Eh , bukan aku yang saket hidung , nie budak cute kat kelas aku nie ( Nadiah ) yang selalau kena . Kesian jugak aku tengok . Kalau dah berdarah banyak tue , habis satu baju sekolah ! Aku yang tak takut darah nie pown panik tengok darah yang ' melimpah ruah ' tu , ini kan pula budak sweet sebelah aku (Syaza) yang memang takut bila tengok darah . wakaka . * menjerit histeria dya :D

Ha , ini nak citer sikit pasal hidung berdarah :)




Apakah yang dimaksudkan dengan hidung berdarah?
Hidung berdarah atau (epistaksis) biasa berlaku apabila salur darah kecil kapilari di rongga hidung pecah.

Apakah punca hidung berdarah?

Kecederaan di hidung
Udara yang terlampau sejuk atau kering
Menghembus hidung dengan kuat
Terlalu kerap bersin
Ketumbuhan dalam rongga hidung

Apakah yang perlu dilakukan?
Jangan panik sekiranya hidung berdarah.

Rawatan segera:
Duduk dan tunduk ke hadapan
Nafaz ikut mulut dan picit hidung kat bhgian keras selama 10 minit
Terus picit hidung dan letakkan pek ais di bahagian hidung antara mata
lepas 10 minit, stop picit hidung dan tgk kot2 darah dah berhenti
Elak dari bersin, menghembus atau mengorek hidung
Kalau susah sgt , pergi Klinik (!)


0 kisses me :):